Thursday, April 9, 2009

Jom baca..

Sejak bergelar ibu ni, aku rasa masa untuk membaca novel amatlah kurang. Kalau dulu, aku mmg suka baca novel. Sekejap jer dah boleh khatam. Tp lps ada anak mmg langsung tak dan dah. Mana tidaknya, baru jer capai buku yang nak dibaca, si kecik tu dah dtg menyibuk. Tp sejak dua menjak ni, aku nak hidupkan balik suasana membaca tu. Apalgi, aku pun pinjam la 2 buah novel kat library aku tuh.

Dugaan aku yang 1, baru jer bukak buku.."buku apa ni bu..?". Tp oleh kerana aku nak anak aku ni suka membaca aku tahan jer la sabar. Aku ajak la dia baca ngan aku walaupun aku tau buku tu mmg tak sesuai utk dia. We all baring la kat depan tv tuh..Baring jer aku aku pun bukak la helain 1. Baru jer aku bukak, si kecik ni pun rampas buku ngan aku. "Adik pegang bu.." Aduh..geramnyer..Takper..sabar jer la..Aku pun baca la citer tu kuat2 ngan intonasi nyer skali sambil jari dia yg kemetot tu aku tunjukkan kat bait2 perkataan pada buku tu.

Dugaan aku yg ke-2, mak ai..byk plak soalannyer. Baru jer tak sampai sehelai muka surat yang aku baca dah mcm2 soalan yang kuar. Sabar lagi..takpe2..tanya la nak..tanya..ibu tak marah..

Dugaan ke-3, yang nih aku dah tak leh tahan dah..ada ke patut dia suruh aku ke tepi. Dia nak baca sorang-sorang. Dia suruh aku amik buku lain. Takper..ibu blh sabar lagi. Aku pun bg la dia satu lg novel lain yg aku pinjam tuh. Dia tak nak. Dia suruh aku yang baca buku tuh. Adus...gggrrr.. "Dah lah...Hasya bacalah sorang-sorang..malas ibu layan..:

Tapi dengan adanyer iltizam yang kuat dalam diri aku nih..maka malamnyer aku pun sambung la balik baca novel tu. Masa tu agaknya mood anak aku ni baik. Dia dengar jer apa yang aku bacakan untuk dia. Bila aku dah penat, aku pun tutup la buku tuh. Katanya.."esok lagi ya bu.."..

Esoknya, balik jer dari nursery, dia terus masuk bilik cari buku2 dia. As usual la, dia parking la kat depan tv tu sambil baring then pegang pegang buku. Brok...brek..brok..brek..kecoh la kejap bunyinyer..konon2 membaca la tuh.. Tp satu haram pun aku tak leh tangkap apa yg dia sebut..

Conclusion: Untuk mewujudkan suasana budaya membaca di dalam rumah sesungguhnya memerlukan iltizam yang tinggi especially jika anda mempunyai anak seperti ini.



1 comment:

kda said...

Waa...bagusla pia, kda mmg sokong sgt sikap minat mbaca ni di terapkan pd anak2 sejak kecil lg, kalo bleh sejak dlm perut lg...tp kda dah menyongsang arus...masuk banking dah skrg, so nk baca magzine pun dah xde can...so mcmn tuh??
tp kat umah mmg kda sediakan mini lib utk kda buat any references n anak kda jg ada koleksi dia sdiri tp kda pula yg xde ms utk dia...sian, inilah pengorabnan kalo dah masuk banking...korban masa!!